تیمی فراتر از یک تیم: آمد اسپور

آمد اسپور که از روز تاسیس هدف هجمه‌ها، مجازات‌ها، حملات و تهدیدهای نژادپرستانه بوده است، امروز به مصاف سوماسپور می‌رود و اگر با پیروزی از میدان بیرون آید به قهرمانی که ۱۲ سال در آرزوی آن بوده بسیار نزدیک خواهد بود.

آمد اسپور که در گروه قرمز لیگ ۲ فدراسیون فوتبال ترکیه (TFF) حضور دارد در ۱۸ آگوست ۱۹۷۶ با نام ملیک‌ احمت اسپور تاسیس شد. ملیک احمت اسپور در سال ۱۹۹۰ به دیاربکر بلدیه اسپور و در سال ۱۹۹۶ به دیاربکر بویوکشهیر بلدیه دیسکی اسپور تبدیل شد. این تیم با حمایت شهرداری به پیروزی‌های بزرگی دست یافت.
این تیم گروه‌ها و لیگ‌ها را یکی پس از دیگری پشت سر گذاشت و در سال ۲۰۱۰ به عنوان باشگاه دیاربکر بویوکشهیر بلدیه اسپور به مبارزه خود در زمین فوتبال ادامه داد.
در ۲۸ اکتبر ۲۰۱۴ در مجمع عمومی فوق‌العاده، نام باشگاه به اتفاق آرا به آمد اسپورتیف فعالیت‌لر تغییر یافت. باشگاه نام کوردی شهر را برگزید و بنابراین درخواستی برای تغییر نام به TFF ارائه کرد، که برای مدتی بی‌پاسخ ماند. سرانجام TFF پس از یک سال نام آمداسپور را در آگوست ۲۰۱۵ تایید کرد.
هزاران حمله و مجازات نژادپرستانه علیه آمدسپور انجام گرفت
به خصوص از سال ۲۰۱۵، تبعیض‌ها و اقدامات غیرقانونی علیه آمداسپور افزایش یافته است. این تیم هدف هجمه‌های بازیگران سیاسی قرار گرفت و در تمامی بازی‌های خارج از خانه حملات فیزیکی علیه مدیران و بازیکنان آن صورت گرفت. هواداران زیادی بازداشت شدند و تیم از سفر منع شد. هزاران جریمه برای اهداف سیاسی بر تیم تحمیل شد.

این تیم اکنون در افکار عمومی ترکیه با نام آمد اسپور شناخته می‌شود. در ۳۱ ژانویه ۲۰۱۶ بورساسپور و آمداسپور در جام کشاورزی ترکیه به مصاف یکدیگر رفتند. در جریان این مسابقه حملات نژادپرستانه‌ای علیه بازیکنان آمداسپور صورت گرفت. در تریبون‌های آمداسپور می‌گفتند: «بچه‌ها نمیرید، می‌توانید به مسابقه بیایید،» از طرفی هواداران بورسا شعار می‌دادند: «شهدا نمی‌میرند، کشور تجزیه نمی‌شود.» گزارشگر ورزشی الف هابر که در حال گزارش این مسابقه بود، تلاش زیادی کرد تا نامی از آمداسپور نیاورد و همیشه برای بازیکنان آمداسپور از کلمه «او» استفاده می‌کرد. با وجود حملات نژادپرستانه، آمداسپور برنده مسابقه شد.
در سال ۲۰۱۶ در بازی آنکاراگوجو، تریبون مدیران آمداسپور با میله‌های آهنی مورد حمله قرار گرفت. هالدی سوران میزراک، سخنگوی مطبوعاتی و وکیل باشگاه از یک سکوی ۲/۵ متری پرتاب شد.
در تاریخ ۵ مارس ۲۰۲۳، در دیدار هفته بیست و سوم گروه سفید لیگ ۲ TFF، بورساسپور و آمداسپور در بورسا به مصاف یکدیگر رفتند. قبل از شروع بازی، مغازه داران بورسا به بازیکنان آمداسپور حمله فیزیکی و لفظی کردند. قبل از شروع مسابقه، هواداران بورساسپور وارد ورزشگاه تیمشاه آرنا شدند و پرچم ترکیه را به طول ده‌ها متر آویزان کردند و شعار سر دادند. فوتبالیست‌های بورساسپور برای گرم کردن با آهنگ نژاپرستانه "Ne mutlu Turkum diene" به زمین مسابقه رفتند.
همچنین زمانی که بازیکنان آمد اسپور به زمین آمدند شعارهای نژادپرستانه سر دادند. حملات نژادپرستانه بعدها به حملات فیزیکی تبدیل شد. با وجود اینکه پلیس زیادی در اطراف زمین حضور داشت، بازیکنان آمداسپور مورد حمله قرار گرفتند. در حین حمله هزاران نفر از هواداران بورساسپور در سکوها فریاد زدند «بزن، بزن.» از سوی دیگر، مهاجمان بنری با تصاویری از محمود ییلدیریم با نام رمز «یشیل» و «گاو سفید» برافراشتند. یشیل عضو JİTEM و گاو سفید نوعی وسیله نقلیه بود که هزاران کورد و میهن‌دوست در دهه ۱۹۹۰ به وسیله آن ربوده و به قتل رسیدند. پس از پایان بازی، مدیریت باشگاه آمداسپور بیانیه‌ای صادر کرد و اعلام کرد که در راهروهای رختکن، مدیر امنیت ویژه بورساسپور، پرسنل باشگاه و مسئولان امنیتی به بازیکنان آنها حمله کردند.
همچنین قبل از بازی با آکسارای اسپور در سال گذشته و در حین گرم کردن بازیکنان آمداسپور، آهنگ Olurum Turkiye-Dimirim bi Turkiye min که آهنگی نژاد پرستانه است، پخش شد. فاطمه آیدین، مادر اوکتای آیدین بازیکن تیم آمداسپور و بسیاری از هواداران به دلیل ایستادن در حین خواندن سرود ملی ترکیه بازداشت شدند. مجازات، حملات و تهدیدها نتوانستند جلوی آمداسپور را بگیرند.
گامی به سوی قهرمانی پس از سالها انتظار
در این فصل تیم آمد اسپور که در گروه قرمز لیگ دو قرار دارد از ۳۴ بازی ۲۳ برد به دست آورد و در ۸ دیدار مساوی کرده است. دو هفته مانده به پایان لیگ، آنها ۷۷ امتیاز دارند. آنها در بازی بعد به مصاف سوماسپور خواهند رفت و اگر آمداسپور در این مسابقه پیروز شود، تقریباً قهرمانی‌اش را که ۱۲ سال است برای آن تلاش می‌کند، تضمین می‌کند.